Etiket

Het ontwerp van een wijnetiket

Wijn met etiket relatiegeschenk

Denk eens aan de laatste keer dat je een fles wijn ging kopen: misschien was het voor een vriend of om cadeau te doen aan iemand die een etentje of een borrel organiseerde. Wat leidde je oog door het enorme aantal merken dat nu direct verkrijgbaar is bij elke plaatselijke supermarkt? Net als de andere miljoenen mensen die de wijnindustrie hebben laten groeien tot een industrie van 60 miljard, heb je waarschijnlijk enkele eenvoudige en snelle mentale beslissingen genomen: rood of wit, in eigen land geteeld of geïmporteerd en prijsniveau. Zelfs daarna heb je waarschijnlijk nog drie of vier flessen vast. Het valt niet te ontkennen dat er een klein ding is dat de aankoop voor veel mensen kan maken of breken: het label.

Wijn label

Een goed ontworpen etiket laat uw wijn opvallen.

Vooral bij het kopen van een fles die uiteindelijk een geschenk zal zijn, valt niet te ontkennen dat consumenten winkelen met hun ogen. Bewijs nodig? Vorig jaar ondervroeg Wine.net 2.000 wijndrinkers en vroeg hen om te kiezen tussen drie flessen rode wijn en drie flessen witte wijn met alleen een foto van elke fles om hen te begeleiden. 80% zei dat hun beslissing voornamelijk gebaseerd was op het label!

Als u een onafhankelijke wijnmaker bent, moet u er zeker van zijn dat uw flessen het opnemen tegen de concurrentie.

Ken jezelf en je publiek

Modern zwart en goud wijnetiket
Wat voor soort klant zou dit wijnetiket aantrekken?

Een wijnetiket heeft heel weinig ruimte, dus elk element moet worden gekozen voor maximale impact. First things first: wie ben jij en wat is jouw verhaal? Een eeuwenoude wijngaard in Frankrijk wil een potentiële klant misschien laten weten dat ze een vertrouwd, historisch merk zijn, waardoor ze een solide investering zijn. Terwijl een beginnende wijnmaker in Oregon misschien wil verkopen aan jongere, meer avontuurlijke kopers die op zoek zijn naar iets unieks en nieuws. Zoek uit hoe je dat verhaal op een boeiende manier kunt vertellen in slechts een paar zinnen, terwijl je ook de bijzonderheden van die fles beschrijft.

Ontwerp je wijnetiket

Als je eenmaal een duidelijk idee hebt van wie je bent en het publiek dat je probeert te bereiken, laat dat dan leidend zijn bij de ontwerpkeuzes van je label.

Kleur


Dit label laat zien hoe twee goed gekozen kleuren een ontwerp kunnen laten opvallen.

Een sterk minimalistisch ontwerp van danewman dat slechts één kleur gebruikt om een ​​statement te maken

Deze lijn van wit maakt gebruik van traditionele, lichte heldere kleuren.

Wijn heeft vrij standaard fleskleuren: rode wijnen worden verkocht in donkergroene flessen om het zonlicht buiten te houden en oxidatie te voorkomen, terwijl witte wijnen worden verkocht in heldere of lichtgroene flessen. De eerste stap bij het kiezen van een kleurenschema voor uw etiket is ervoor te zorgen dat het op de fles springt waarin de wijn wordt verkocht.

Rood volgt traditioneel twee kleurenschema’s: donkere, diepe kleuren die een humeurig gevoel creëren, of een wit label met rijke inktkleuren (diep rood, blauw of goud). Witte wijnetiketten hebben de neiging om voor lichtblauw en groen te gaan, wat luchtige of frisse gevoelens creëert. En wit, goud en roze heersen opperste voor sprankelende en de super trendy rozen.

Tradities zijn er natuurlijk om gebroken te worden. In de afgelopen jaren zijn wijnboeren speelser geworden met hun kleurenschema’s, door heldere of donkere labels te combineren met wit voor een gedurfd, contrasterend effect, of door een volledig spectrum aan felle kleuren te kiezen om rood speelser te maken.

 

Typografie

Je hebt je kleurenschema. Nu is het tijd om na te denken over het type. Als je een donker label op een rood kiest, zorg er dan voor dat je typografie sterk genoeg is om contrast in je ontwerp te brengen. Het lettertype dat u voor uw label kiest, zal de consument veel vertellen over wat hij gaat ontkurken. Traditionele wijnhuizen gebruiken drukkere lettertypen en ontwerpen die hun geschiedenis en authenticiteit oproepen. De labels zijn vaak afhankelijk van het serifed- of scripttype.

Moderne, hippe wijnhuizen gebruiken vaak gedurfde, schreefloze gezichten om een ​​eigentijdse uitstraling te geven. De labels (zoals Axr hieronder) zijn vaak ruimer, met veel witruimte. Aan de andere kant van het spectrum, in plaats van de nadruk te leggen op de volledige naam van de wijnmakerij, zullen ze vaak één letter of logo eruit halen en het groot en opvallend maken.


Een eigentijdse afbeelding in combinatie met een meer traditioneel serif-lettertype zorgt voor een interessante combinatie.

Een zeer traditioneel label voor een prosecco die doet denken aan feest.

Een traditioneel wijnetiketontwerp dat gedurfd rood gebruikt om de durf van de druif op te roepen


Een modern, minimalistisch label met een dun plaklettertype.

Stijl en beelden

De meest populaire stijlen vallen meestal in een paar categorieën: elegant, gewaagd en modern, minimalistisch of klassiek/traditioneel. Kies de jouwe op basis van de persoonlijkheid van je wijn, je merk en je drinkers. Ga je voor een oudere, meer verfijnde drinker met een hoge prijs? Misschien wil je traditioneel blijven. Pogingen om millennial-drinkers aan te trekken die hun paletten beginnen te verzamelen en te ontwikkelen? Misschien ben je beter af met iets schoons en moderns.

Welke stijl u ook kiest, uw label heeft opvallende afbeeldingen nodig om de aandacht te trekken. Een traditionele keuze kan een potloodtekening zijn van de wijngaard of het landgoed waar de druiven worden verbouwd. Een minimalistisch ontwerp kan een klein karakter of logo tonen met veel witruimte eromheen. Een eigentijds label kan grafische afbeeldingen vermijden en grote typografie gebruiken om de aandacht van de consument te trekken. Sommige dappere zielen kiezen er zelfs voor om de grenzen nog verder te verleggen en cartoon of zeer grafische, grappige ontwerpen te gebruiken.

Met beeldmateriaal kun je echt uniek zijn. Denk na over wat u onderscheidt van andere wijnen: is het uw locatie? Een kenmerk van uw nalatenschap? Een leuk familietrekje? Een nepnaam? Zoek dat detail en bedenk hoe je dat kunt visualiseren. Misschien is je proeflokaal modern en strak – ontwerp een label met veel witruimte en een elegant schreefloos lettertype dat daarbij past. Heb je een hond die dol is op apporteren met je bezoek? Misschien een leuke tekening in inktblog-stijl van haar voor een grillige, lichte wijn.

Wilt u dat wij een wijn etiket voor uw bedrijf ontwerpen? Neem dan contact met ons op!