Etiket

HOE ONTWERP JE EEN WIJNETIKET: DE ULTIEME GIDS

Denk eens aan de laatste keer dat je een fles wijn ging kopen: misschien was het voor een vriend of om cadeau te doen aan iemand die een etentje of een borrel organiseerde. Wat leidde uw oog door het enorme aantal merken dat nu direct verkrijgbaar is bij elke plaatselijke supermarkt? Net als de andere miljoenen mensen die de wijnindustrie hebben laten groeien tot een industrie van $ 60 miljard, heb je waarschijnlijk enkele eenvoudige en snelle mentale beslissingen genomen: rood of wit, in eigen land geteeld of geïmporteerd en prijsniveau. Zelfs daarna heb je waarschijnlijk nog drie of vier flessen vast. Het valt niet te ontkennen dat er een klein ding is dat de aankoop voor veel mensen kan maken of breken: het label.

Vooral bij het kopen van een fles die uiteindelijk een geschenk zal zijn, valt niet te ontkennen dat consumenten winkelen met hun ogen. Bewijs nodig? Vorig jaar ondervroeg Wine.net 2.000 wijndrinkers en vroeg hen om te kiezen tussen drie flessen rode wijn en drie flessen witte wijn met alleen een foto van elke fles om hen te begeleiden. 80% zei dat hun beslissing voornamelijk gebaseerd was op het label!

Als u een onafhankelijke wijnmaker bent, moet u er zeker van zijn dat uw flessen het opnemen tegen de concurrentie.

Ken jezelf en je publiek

Een wijnetiket heeft heel weinig ruimte, dus elk element moet worden gekozen voor maximale impact. First things first: wie ben jij en wat is jouw verhaal? Een eeuwenoude wijngaard in Frankrijk wil een potentiële klant misschien laten weten dat ze een vertrouwd, historisch merk zijn, waardoor ze een solide investering zijn. Terwijl een beginnende wijnmaker in Oregon misschien wil verkopen aan jongere, meer avontuurlijke kopers die op zoek zijn naar iets unieks en nieuws. Zoek uit hoe je dat verhaal op een boeiende manier kunt vertellen in slechts een paar zinnen, terwijl je ook de bijzonderheden van die fles beschrijft.

Ontwerp je wijnetiket

Als je eenmaal een duidelijk idee hebt van wie je bent en het publiek dat je probeert te bereiken, laat dat dan leidend zijn bij de ontwerpkeuzes van je label.

Kleur

Wijn heeft vrij standaard fleskleuren: rode wijnen worden verkocht in donkergroene flessen om het zonlicht buiten te houden en oxidatie te voorkomen, terwijl witte wijnen worden verkocht in heldere of lichtgroene flessen. De eerste stap bij het kiezen van een kleurenschema voor uw etiket is ervoor te zorgen dat het op de fles springt waarin de wijn wordt verkocht.

Rood volgt traditioneel twee kleurenschema’s: donkere, diepe kleuren die een humeurig gevoel creëren, of een wit label met rijke inktkleuren (diep rood, blauw of goud). Witte wijnetiketten hebben de neiging om voor lichtblauw en groen te gaan, wat luchtige of frisse gevoelens creëert. En wit, goud en roze heersen opperste voor sprankelende en de super trendy rozen.

Tradities zijn er natuurlijk om gebroken te worden. In de afgelopen jaren zijn wijnboeren speelser geworden met hun kleurenschema’s, door heldere of donkere labels te combineren met wit voor een gedurfd, contrasterend effect, of door een volledig spectrum aan felle kleuren te kiezen om rood speelser te maken.

Typografie

Je hebt je kleurenschema. Nu is het tijd om na te denken over het type. Als je een donker label op een rood kiest, zorg er dan voor dat je typografie sterk genoeg is om contrast in je ontwerp te brengen. Het lettertype dat u voor uw label kiest, zal de consument veel vertellen over wat hij gaat ontkurken. Traditionele wijnhuizen gebruiken drukkere lettertypen en ontwerpen die hun geschiedenis en authenticiteit oproepen. De labels zijn vaak afhankelijk van het serifed- of scripttype.

Moderne, hippe wijnhuizen gebruiken vaak gedurfde, schreefloze gezichten om een ​​eigentijdse uitstraling te geven. De labels (zoals Axr hieronder) zijn vaak ruimer, met veel witruimte. Aan de andere kant van het spectrum, in plaats van de nadruk te leggen op de volledige naam van de wijnmakerij, zullen ze vaak één letter of logo eruit halen en het groot en opvallend maken.

Stijl en beelden

De meest populaire stijlen vallen meestal in een paar categorieën: elegant, gewaagd en modern, minimalistisch of klassiek/traditioneel. Kies de jouwe op basis van de persoonlijkheid van je wijn, je merk en je drinkers. Ga je voor een oudere, meer verfijnde drinker met een hoge prijs? Misschien wil je traditioneel blijven. Pogingen om millennial-drinkers aan te trekken die hun paletten beginnen te verzamelen en te ontwikkelen? Misschien ben je beter af met iets schoons en moderns.

Welke stijl u ook kiest, uw label heeft opvallende afbeeldingen nodig om de aandacht te trekken. Een traditionele keuze kan een potloodtekening zijn van de wijngaard of het landgoed waar de druiven worden verbouwd. Een minimalistisch ontwerp kan een klein karakter of logo tonen met veel witruimte eromheen. Een eigentijds label kan grafische afbeeldingen vermijden en grote typografie gebruiken om de aandacht van de consument te trekken. Sommige dappere zielen kiezen er zelfs voor om de grenzen nog verder te verleggen en cartoon of zeer grafische, grappige ontwerpen te gebruiken.

Met beeldmateriaal kun je echt uniek zijn. Denk na over wat u onderscheidt van andere wijnen, is het uw locatie? Een kenmerk van uw nalatenschap? Een leuk familietrekje? Een nepnaam? Zoek dat detail en bedenk hoe je dat kunt visualiseren. Misschien heeft uw proeflokaal een modern en strak ontwerp, een label met veel witruimte en een elegant schreefloos lettertype. Heb je een hond die dol is op apporteren met je bezoek? Misschien een leuke tekening in inktblog-stijl van haar voor een grillige, lichte wijn.

Uw labelstijl laat klanten weten of dit het type wijn voor hen is, uw afbeeldingen stellen u in staat om u te onderscheiden van de concurrentie en herinnerd te worden.

Hoe zit het met de achterkant van je wijnetiket?

Na al deze aandacht die aan de voorkant van de fles is besteed, moet u ervoor zorgen dat alle relevante informatie op het achteretiket wordt vermeld. Hoewel dit interessante dingen kunnen zijn, zoals wijngaardgeschiedenis en proefnotities, moet je ook minder leuke juridische informatie opnemen, zoals waarschuwingen van de overheid, ABV- en UPC-codes (als je van plan bent om in winkels te verkopen). Zorg ervoor dat u al deze vereisten onderzoekt en deze aan uw ontwerper verstrekt.

Materiaal en productie van wijnetiketten

Dus je hebt de belangrijke beslissingen genomen over wat er op het etiket komt. Nu moet er nagedacht worden over de kwaliteit en textuur van het papier zelf! Wijnmakerijen hebben hun spel de laatste tijd opgevoerd en hoogwaardige afdrukelementen toegevoegd aan wat voorheen statische labels waren. Een trip door een wijnpad biedt gestructureerd papier, decoratieve foliedruk, reliëfletters en andere kenmerkende details.

Meer wijnmakerijen omarmen de glamour van foliedruk, reliëfdruk en stansen. Folie wordt al lang gebruikt op bubbelflessen en reflecteert het licht prachtig, waardoor uw label een aantrekkelijk, hoogwaardig gevoel krijgt. Embossing is het proces waarbij een afbeelding op het labelpapier wordt gedrukt, waarbij de afbeelding (of delen van de afbeelding) boven de rest van het label uitstijgen. Hoewel reliëfdruk heel subtiel kan zijn, geeft het uw potentiële klanten een meer tactiele ervaring.

Deze elementen zijn niet de enige manier om ervoor te zorgen dat uw fles van het schap springt: op maat gemaakte (of gestanste) labels zijn de laatste jaren steeds populairder geworden. Dit zijn creatieve labels met uitsnijdingen en aangepaste ontwerpen en bieden een alternatief voor de rechthoek die we allemaal gewend zijn. Als je veel tijd en energie hebt gestoken in het maken van de perfecte afbeelding of het perfecte logo voor je merk, is stansen een geweldige manier om het echt te laten knallen. Zoals het Rose All Day-label en Follow the White Rabbit-label, die beide sierlijke uitsnijdingen gebruiken om hun labels te laten opvallen.

Hoewel deze elementen onmiskenbare klasse aan uw merk geven, bieden ze ook nadelen en beperkingen in de productiefase, evenals voor de hand liggende kosten. Houd er rekening mee: deze labels moeten meestal in hogere aantallen worden afgedrukt om de kosten laag te houden.

Merkidentiteit wijnmakerij

In bijna alle winkels wordt wijn per druif of stijl in de kast gezet. Zelfs binnen het land van herkomst worden de rode en witte wijnen in totaal verschillende gebieden bewaard. Hoe zorgt u ervoor dat uw klanten uw merk opzoeken in elke sectie van de winkel? Het is essentieel om continuïteit in uw branding voor alle producten op te bouwen, om ervoor te zorgen dat uw flessen in de hele winkel aan elkaar zijn gekoppeld. Dit is vooral belangrijk als uw labels van kleur veranderen. Een sterk, onderscheidend merkimago is ook belangrijk: als een klant eenmaal één stijl probeert en leuk vindt, zullen ze enthousiast zijn om uw logo op een breder scala aan opties te zien en zullen ze eerder vertakt zijn.

Vind de juiste wijnetiketontwerper

Er zijn drie manieren om uw wijnetiket te laten ontwerpen: u kunt het zelf doen, een freelancer inhuren of een ontwerpwedstrijd houden. Grootschalige wijnmakerijen hebben ook de mogelijkheid om met een volledig ontwerpbureau te werken, maar dit kan erg prijzig worden (10.000 +) en valt meestal buiten het budget van een onafhankelijke wijnmaker.

Een toast op geweldige wijnetiketten

Of je nu meer van monogamie houdt of de voorkeur geeft aan een Ménage à Trois, we bevinden ons ongetwijfeld in een gouden wijntijdperk. Niets is te gewaagd om uit de schappen te vliegen. Met millennials die meer wijn drinken dan welke andere generatie dan ook, schudt de wijnindustrie eindelijk haar stodgy, traditionele reputatie af, en wijnhuizen hebben zichzelf toegestaan ​​hun brutalere kanten te omarmen en het labelontwerp heeft dit voorbeeld gevolgd. Vind de balans tussen de huidige trends en een tijdloze stijl en je fles zal zeker de schappen uitvliegen en in de bril van de gelukkige consument vliegen. Proost!